Szkolenie kierowane do pracowników przyszłych lub utworzonych Centrów Usług Społecznych, kadry zarządzającej jak i osób odpowiedzialnych za realizacje poszczególnych zadań CUS.
Może być realizowane dla przedstawicieli jednej gminy lub kilku gmin jednocześnie.
Szkolenie umożliwi poznanie i zrozumienie poszczególnych zadań CUS, zarówno od strony teoretycznej jak i praktycznej. Będzie okazją do zapoznania się z obowiązkami spoczywającymi na wchodzą organizator pomocy społecznej, specjaliści z zakresu pracy socjalnej, pracy z rodziną oraz inni specjaliści realizujący zadania z zakresu pomocy społecznej, w tym w zakresie integracji społecznej. wszystkich szczeblach zarządczych i wykonawczych, co umożliwi sprawną realizację nałożonych na CUS zadań oraz podniesie umiejętności zatrudnionych w CUS pracowników. Dzięki rozbudowanej części praktycznej, umożliwi przygotowanie i opracowanie działań niezbędnych do sprawnego wdrożenia usług społecznych w środowisku lokalnym.
Temat 1: Metody rozpoznawania indywidualnych potrzeb osób zainteresowanych korzystaniem z usług społecznych oraz działań wspierających – 16 godzin;
1. Wartości i zasady w pracy z klientem.
2. Cele i podstawowe założenia IPUS.
3. Rozpoznanie sytuacji związanej ze zgłoszonym oczekiwaniem lub problemem osób zainteresowanych korzystaniem z usług - opracowanie oceny sytuacji klienta.
4. Charakterystyka grupy klientów/odbiorców usługi , charakterystyka ich specyficznych problemów i potrzeb.
5. Ustalenie, czy i gdzie odpowiednie dla zaspokojenia zidentyfikowanych potrzeb usługi/zasoby się znajdują.
6. Rekomendowane metody, narzędzia i techniki pracy.
7. Podsumowanie, dyskusja oraz wypracowanie zadań ułatwiających wdrożenie nabytych umiejętności.
Temat 2: Zasady realizowania indywidualnych planów usług społecznych – metodyka opracowania, realizacji i monitorowania –16 godzin;
1. Kwalifikowanie osób zainteresowanych do korzystania z usług społecznych.
2. Jak pracować metodą indywidualnego przypadku? Etapy metodycznego postępowania przy opracowywaniu IPUS.
3. Budowanie relacji, komunikacja, motywowanie w pracy z klientem.
4. Rozpoznanie indywidualnych potrzeb i opracowanie IPUS.
5. Realizacja planu działania i ewaluacja działań (monitoring i ocena).
6. Dodatkowe wskazówki praktyczne i przegląd dostępnych narzędzi.
Podsumowanie, dyskusja oraz wypracowanie zadań ułatwiających wdrożenie oczekiwanych rozwiązań.
Temat 3: Praca w bezpośredniej styczności z mieszkańcami – metodyka, z uwzględnieniem zasady podmiotowości oraz radzenia sobie w sytuacjach trudnych – 8 godzin;
1. Wartości i zasady czyli etyka w pracy z klientem.
2. Zacznijmy od siebie. Rola emocji i naszego nastawienia w kontakcie z klientem.
3. Budowanie relacji, komunikacja, motywowanie jako filary efektywnej pracy z klientem CUS.
Elementy interakcji społecznych – komunikacja niewerbalna i werbalna.
Rozmowa z klientem, zasady poprawiające efektywność komunikacji podczas przeprowadzania wywiadu jakościowego.
Wskazówki do formułowania skutecznych umów pisemnych. Warunki skutecznego negocjowania porozumień z klientem.
7. Narzędzia komunikacji podczas obiekcji Klienta. Komunikacja w sytuacji konfliktowej. Wywieranie wpływu i manipulacje ze strony Klientów – rozpoznawanie i przeciwdziałanie.
Bezpieczeństwo pracownika CUS.
Podsumowanie, dyskusja oraz wypracowanie zadań ułatwiających wdrożenie nabytych umiejętności.
Temat 4: Korzystanie z informacji o usługach społecznych realizowanych przez centrum usług społecznych oraz dostępnych w centrum działaniach wspierających – aspekty techniczne związane z opracowywaniem indywidualnych planów usług społecznych – 8 godzin;
1. CUS jako lokalny bank usług społecznych.
2. Wyznaczenie celów IPUS poprzez zapewnienie dostępu do usług/zasobów ujętych w planie.
3. Monitorowanie procesów świadczenia/korzystania z usług i ich wpływu na sytuacje osoby.
4. Podejmowanie działań interwencyjnych lub modyfikujących IPUS.
5. Okresowa ocena skuteczności i efektywności realizowanego planu .
6. Rekomendowane metody, narzędzia i techniki pracy.
Podsumowanie, dyskusja oraz wypracowanie zadań ułatwiających wdrożenie nabytych umiejętności.
Szkolenia realizowane na sali szkoleniowej zapewnianej przez P.W.Tamari lub Klienta. Zajęcia odbywają się w dogodnych lokalizacjach, komfortowych salach wyposażonych w pełną infrastrukturę szkoleniową (sprzęt komputerowy, środki audiowizualne).
Szkolenia prowadzone przez wykwalifikowanych trenerów posiadających wieloletnie doświadczenie szkoleniowe, wdrożeniowe i zarządcze..
Bezpośredni kontakt z trenerem i innymi uczestnikami szkolenia
Uczestnicy mają zapewniony stały i bezpośredni kontakt z trenerem oraz pozostałymi uczestnikami szkolenia bez względu na tryb, zdalny lub stacjonarny.
Efektywna i sprawdzona metodologia nauczania
Aktywizujące metody przekazywania wiedzy. Łączące w sobie elementy ćwiczeń, case study opartych na realnych sytuacjach i samodzielnej nauki z wykorzystaniem przygotowanych ćwiczeń i warsztatów.
Bieżąca informacja zwrotna
Trener, dzięki bezpośredniemu kontaktowi z uczestnikami, może sprawdzać stopień zapoznania się z poszczególnymi zagadnieniami, przekazując przy tym informację zwrotną dotyczącą prawidłowości ich wdrażania.